Masters

Christiania Roklub har i norsk sammenheng en meget stor og aktiv mastergruppe.

Om Masterroing

Masterroing omfatter konkurranseroere i alderen 27 til over 90. Det organiseres konkurranser for master i de fleste norske regattaer. I tillegg er det et nordisk, europeisk og verdensmesterskap for masterroere. Master er inndelt i alderskategorier, der gjennomsnittsalderen i båten bestemmer hvilken kategori man starter i.

I konkurranser med relativt få deltakere starter ulike kategorier i samme heat, der de eldste starter først, og øvrige kategorier starter med ulike definerte tidshandicap. I regattaer der det er tilstrekkelig deltakelse til at det blir konkurranse innen hver kategori, som i de fleste internasjonale konkurranser konkurrerer man mot andre lag i samme alderskategori.

Mastergruppen i CR
Christiania Roklub har i norsk sammenheng en meget stor og aktiv mastergruppe. De siste år har gruppen prioritert deltakelsen i verdensmesterskapet for masters, «World Rowing Masters Regatta» som normalt arrangeres i september hvert år.

I de siste år har Christiania Roklub ved siden av Aalesund Roklub vært dominerende blant norske klubber når det gjelder deltakelse i World Rowing Masters. I fjor i København var vi nest største klubb i antall starter, og i år (2017) var vi fjerde største klubb i starter og deltakere blant 862 klubber fra 46 land. Totalt var det 4600 deltakere i Bled. Vi kom hjem med 7 seire i rene CR-lag og 5 seire der CR-roere deltok i sammensatte internasjonale lag.

Christiania Roklubs mastergruppe består av rundt 40 kvinner og menn. I Bled stilte vi med 35 roere. De fleste som ror masters har en historie som aktive roere i ungdommen. Slik er det også i CR, men vi har også et antall masterroere som er rekruttert inn i voksen alder. Mange av masterroerne deltar også i tur- og mosjonsroing.

Mastertrening

Mastertreningen i båter foregår på Bogstadvannet. Tur- og mosjonsroere som har lyst å delta i masterroing er velkomne til å ro med mastergruppen på Bogstad. Roing på Bogstad forutsetter at man tar sikte på å delta i konkurranseroing.

Alderskategorier i Masters

• 27 til 35 år